Krisekommunikation
Kom sikkert gennem krisen
Wildau & Partners har omfattende erfaring med rådgivning og krisekommunikation i forbindelse med nationale katastrofer, arbejdsulykker og sager omkring kvalitetssvigt i forskellige brancher.
Hastighed og overblik begge er afgørende parametre i en krisesituation, og derfor det helt nødvendigt at arbejde iterativt. Det betyder, at man kontinuerligt må bevæge sig frem og tilbage i processen, mens man kommunikerer og arbejder. Hvis først en virksomhed var været i pressedomstolen og er blevet dømt af offentligheden, er der sjældent mulighed for appel.
Der er mange trin og greb i en kompetent krisestyring og krisekommunikation, men det er vigtigt at forstå, at en analyse er nødvendig, når der både skal ageres hurtigt og med lille risko for at fejle.
Her er en potentiel samarbejdsproces forklaret i 5 trin:
1: Organisering af en dedikeret stab til krisehåndtering
Det første skridt indebærer udpegelse af en kompetent gruppe af mennesker, der kan arbejde tæt sammen gennem hele processen. Staben kan være stor eller lille afhængigt af sagen, men den skal have adgang til et passende mødelokale, gerne en smule isoleret, hvor den kan samles regelmæssigt.
2: Kortlægning af krisen
Her kortlægger vi kernen i det, der har potentiale til at skade virksomhedens omdømme og relationer med vigtige stakeholdere. Dette omfatter identifikation af både direkte og underliggende årsager til problemet, som kan medføre tab af tillid. Man ser på mulige løsninger. Og så forholder man sig til, hvorfor problemet ikke er taget hånd om tidligere.
3: Vi forudsiger sagens skadespotentiale - så kan vi kan minimere det.
Først kortlægger vi potentialet for den vrede, som sagen i sig selv kan medføre, og det gør vi i tre dimensioner. For det første analyserer vi, hvor stort problemet vil blive oplevet. For det andet ser vi på indstillingen hos de, der har haft berøring med det, der er problemet. Og for det tredje ser vi på, hvor i virksomhedens hierarki der blev handlet eller truffet beslutninger. Kombinationen af disse faktorer er sammen med eventuel krisehistorik og virksomhedens eksisterende omdømme hos stakeholderne, de variabler, der forudsiger graden af skade på virksomhedens evne til at tjene penge i fremtiden.
4: Identifikation af stakeholdere og udvikling af kommunikationsplan
Vi identificerer og opnår en solid forståelse for alle direkte og indirekte stakeholdere. Dette indebærer en analyse af, hvordan deres følelser, deres personlige interesser, deres bekymringer og ikke mindst deres organisatoriske setup kan påvirke krisen. Dernæst udarbejder vi en plan for at håndtere disse stakeholdere i tide.
5: Beslutning og kommunikation
På dette stadium træffes beslutninger om i hvilket omfang, der ønskes at genopbygge tillid hos de enkelte stakeholdere, og hvem der er ansvarlig for dem hver især. Disse beslutninger danner grundlag for vores kommunikationsstrategi, der sigter mod at adressere krisen effektivt. Bemærk, at den iterative proces betyder, at man sagtens kan kommunikere, før man har alt klart - men at man ikke kan kommunikere, før man har noget klart.
I Wildau & Partners har vi kompetencen til at analysere og eksekvere med stor sikkerhed på få timer. Vi arbejder ikke alene på baggrund af intuition og erfaring. Vi arbejder også efter en model for kriseledelse og krisekommunikation, der er trykprøvet utallige gange, og som kan håndtere din krise på en effektiv og hurtig måde.
Konsulenterne i Wildau & Partners har hjulpet med krisekommunikation i både offentlige institutioner, kommuner, foreninger og private virksomheder indenfor blandt andet energisektoren, hospitalssektoren, bygge-anlægssektoren, transportsektoren, vand- og varme-sektoren og indenfor problemområder som konkurrencelovgivningen, kvalitetssvigt, arbejdsulykker, katastrofer, finansiel rapportering samt i sager omhandlende ligestilling og diskrimination.
Mere End Rådgivning
Wildau & Partners tilbyder mere end blot rådgivning. Efter et projekter hjælper vi med evaluering og vidensdeling, så din virksomhed kan lære af situationen og forbedre sine krisestyringskompetencer. Og så overleverer vi de værktøjer, der har været brugt af teamet i opgaven.
Vi har blandt andre erfaring med nedenstående medier. Vi kender deres arbejdsprocesser, deres metoder for research, deres historieopbygning og typiske vinklinger.
DR Kontant
DR TV AVISEN
DR Dokumentar
DR Radioavisen
INGENIØREN
BØRSEN
TV2 NYHEDERNE
Ekstra Bladet
Jyllands-Posten
Berlingske Tidende
CNN Europe
ABC News (USA)
Samt de fleste større svenske medier
"Som sygehusdirektør brugte jeg Jan Wildau som kommunikationsrådgiver i en kompleks og politisk sag med stor national medieinteresse. Jan arbejdede for mig periodevist gennem en længere periode, hvor hans eksterne analyser var en god støtte til mig og mine muligheder for at lede organisationen godt gennem krisen. Herunder var han en god sparringspartner i forberedelsen af et kritisk tv-interview til DR Dokumentar”
- CEO Vagn Bach, Næstved, Slagelse og Ringsted sygehuse
Læs om Jan Wildaus tanker om krisekommunikation i en sag med mange omkomne