Kommunikationsstrategi
Hvis du er kommunikationschef, har du måske oplevet, at andre ledere i organisationen ofte har forskellige meninger om, hvad din afdeling skal fokusere på, og hvordan den skal fungere. Alternativt kan du som overordnet leder have oplevet situationer, hvor kommunikationsafdelingen har haft svært ved at se, hvordan den bedst kan bidrage til at løse virksomhedens udfordringer. Eller måske blot, at det ville være rart med en ramme, hvor man kan drøfte afdelingens retning, mål og metrics.
Her er et eksempel på, hvordan et samarbejde om kommunikationsstrategi kunne se ud med Wildau & Partners:
1. Fælles vurdering og prioritering
Vi begynder med at analysere virksomhedens vigtigste udfordringer og identificere, i hvilken grad kommunikation kan bidrage til at løse dem. Dette er afgørende, uanset om du er kommunikationschef eller overordnet leder. På den baggrund udvælges de strategiske fokusområder for kommunikationsafdelingen.
2. Strategisk målsætning
Vi udarbejder en kommunikationsstrategi, der for det første kan beskrives i en sætning, og for det andet indeholder definerede projekter, metoder og kommunikationsmål. Kort sagt beskriver den to centrale ting: Hvad der skal tackles, og hvordan det skal gøres. Disse trin hjælper med at skabe klarhed om afdelingens retning og prioriteter.
3. Relevans for hele organisationen
Vi sikrer, at kommunikationsstrategien er integreret og relevant for hele virksomheden. Samtidig sikrer vi, at den er relevant for de ansatte i kommunikationsafdelingen, som med den rette strategi hæves fra at være producenter til at være strategiske problemløsere. En sådan kommunikationsstrategi kvalificerer afdelingens samarbejde med topledelsen og øvrige ledere, da dialogen struktureres, og løsningen af strategiske problemer i forretningen. Dette skaber kvalitet, tillid, respekt og opbakning til afdelingen.
4. Dialog og måljustering
Vi udvikler strategien, så den kan håndtere virkeligheden og de nødvendige justeringer undervejs. En god strategi holder retningen men kan håndtere de nødvendige justeringer. Løbende tilpasninger af prioriteter eller udførelse er sundt. Derfor bør strategien fungere som et dynamisk ledelsesværktøj, og derfor skal strategiens fokus og mål være justerbare på det taktiske niveau.
5. Kontinuerlig evaluering og tilpasning
Vi sikrer, at kommunikationsstrategien er udformet, så lederen af kommunikationsafdelingen kan vurdere, om teamet er klar til at håndtere fremtidige udfordringer, eller om der er behov for udvikling eller yderligere rekrutteringer. En god kommunikationsstrategi sætter retningen for people strategien i afdelingen i god tid.
Wildau & Partners tilbyder mere end blot rådgivning og samarbejde. Vi leverer også et rammeværk, hvor strategien kan beskrives med tekst og grafik, med trinvise processer. Denne dokumentation nedbryder virksomhedens strategi i dens elementer og forklarer og begrundelse for kommunikationsstrategiens retning. Rammen er egnet til direktions- og bestyrelsespræsentation.