Finansiel kommunikation
Hvad enten opgaven handler om en IPO/børsnotering, årsrapporter, pressemeddelelser eller roadshows, så handler finansiel kommunikation om tillid til virksomhedens og dens ledelse. Svigter tilliden, er der øjeblikkelige konsekvenser.
Dermed kan opgaven med at beskytte tilliden brydes ned i tre komponenter, der skal tilses løbende gennem kommunikationsprocesserne. Ledelsen skal fremstår kompetent og værd at stole på. Ledelsen skal vise, den leverer. Og ledelsen skal have opbygget langvarige relationer til investorerne.
En IPO (børsnotering) er en afgørende fase i en virksomheds vækstrejse, så her en beskrivelse af, hvordan vi kan hjælpe gennem processen
1. Indledende Vurdering og Strategiudvikling:
Sammen dykker vi ned i virksomhedens mål for den finansielle kommunikation i forbindelse med børsnoteringen. Vi identificerer virksomhedens vigtigste interessentgrupper, herunder investorer, medier og offentligheden. Og med en omfattende markedsanalyse og konkurrentundersøgelse i baghovedet hjælper vi med at formulere budskaber og en positioneringsstrategi, der styrker virksomhedens værdi.
2. Udvikling af Hovedbudskab
Vi samarbejder om at skabe et klart og overbevisende hovedbudskab, der fremhæver virksomhedens styrker, økonomiske resultater og strategiske mål. Sammen med ledelsen og IPO-teamet tilpasser vi budskaberne til de forskellige målgrupper, herunder investorer, finansanalytikere, medier og andre interessenter.
3. Positionering
I tæt samarbejde med ledelsen og det øvrige IPO-team definerer og fastlægger vi en tydelig markedsposition og et klart value proposition, der differentierer virksomheden fra konkurrenterne. Vi udvikler to strategier: En for at fremhæve virksomhedens styrker og en, der kan imødegå potentielt negative fortolkninger af svagheder.
4. Planlægning af ITF (Intention to Float):
Vi tilpasser budskabet til den overordnede IPO-strategi og udarbejder en kommunikationsplan. Denne plan inkluderer messaging/budskabsaflevering, kommunikationskanaler og en nøje tidsplan i forhold til book building og ITF.
5. Udførelse af Kommunikationsaktiviteter.
Vi producerer investorsites og udarbejder målrettet materiale til potentielle investorer gennem roadshows, præsentationer og møder. Vi sikrer nøjagtig og rettidig information om børsnoteringen ved at samarbejde med finanspressen, og så overvåger vi naturligvis den løbende feedback fra investorer og interessenter, så budskaberne kan tilpasses efter behov. Derudover anbefaler vi, at der bliver lavet en issues audit med tilhørende krisekommunikationsplan for at håndtere uventede problemer eller negative udviklinger.
Ved at samarbejde med Wildau & Partners sikrer virksomheden en velplanlagt og eksekveret finansiel kommunikationsstrategi, der opretholder gennemsigtighed, forbedrer virksomhedens omdømme og støtter de strategiske økonomiske mål.
Vi har aktuelt to rådgivere, der har erfaring med kommunikation i IPO’processer. Den ene cand. merc. fra CBS, og den anden tidligere journalist med en overbygning i business valuation fra Harvard Business School.